Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022

ΠΕΡΙ ΘΕΟΠΤΙΑΣ

 



                 Παναγία Εσφαγμένη. Ιερά Μέγιστη Μονή Βατοπεδίου

Τι είναι Θεοπτία και ποιος θεωρείται Θεόπτης;

Κατά τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά και τον Άγιο Νικόλαο Πλανά, θεόπτης θεωρείται όποιος βλέπει τις άκτιστες ενέργειες του Θεού, της Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος και συνομιλεί με τον Θεό, διακρίνοντας πότε ο λόγος προέρχεται από το Άγιο Πνεύμα και πότε από τα πάθη και τους δαίμονες. Για το άκτιστο φως του Θεού έζησε, θεολόγησε και δίδαξε ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς. Πρόκειται για ενέργεια το άκτιστο φως. Λάμπει στον άνθρωπο όταν αρχίζει να μετανοεί και ο νους και η καρδιά του δίνονται στον Θεό. Λέγει ο Άγιος Ιωάννης Σιναϊτης (Λόγος Ζ΄Περί του Χαροποιού Πένθους): “Γεγόναμεν άγγελοι και ανέβημεν επάνω των νεφελών του ουρανού...”. Σχετικά με το σώμα μας αναφέρει ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος, καθηγούμενος της ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου Παλαμά, στο Άγιον Όρος :

‘Το σώμα μας είναι μέλος του Σώματος του Χριστού και πρέπει να σεβόμαστε όλα τα μέλη του σώματός μας, όπως σεβόμαστε το σώμα του Χριστού. Το σώμα μας είναι ναός του Αγίου Πνεύματος , άρα η χάρις του Αγίου Πνεύματος κατοικεί μέσα μας και πρέπει να το σεβόμαστε όπως σεβόμαστε τον Ναό του Κυρίου. Ανήκουμε σε εκείνον, ο οποίος μας εξαγόρασε δια του Τιμίου του αίματος και πρέπει να δουλεύουμε για τον Χριστό. (Ομιλίες σε Εορτές Τριωδίου και Περί Αρετών, 2017, σελ. 35-36).

Πολύ συχνά ακούμε μικρούς και μεγάλους να αναφέρουν ότι κάποια στιγμή της ζωής τους είδαν ένα όραμα. Το όραμα είναι εμπειρία υπερφυσικών αληθειών ή γεγονότων του κόσμου αυτού, απόμακρων στον χώρο και στον χρόνο, την οποία έχουν άτομα προικισμένα ή που θεωρούνται ότι έχουν τη χάρη του Θεού. Συχνή χρήση του οράματος γίνεται στη Παλαιά Διαθήκη.

Ρωτά τον Θεό ο Δαβίδ στον ψαλμό 62:

“Ω Κύριε... πότε αι στιγμαί, κατά τας οποίας θα σε επικαλούμεθα και θα συνομιλούμεν μετά Σου δια της προσευχής θα είναι αι απολαυστικώτεραι και τερπνότεραι από όλας τας στιγμάς της ζωής μας”;

Μετεμορφώθης εν τω όρει Χριστέ ο Θεός, δείξας τοις μαθηταίς σου την δόξαν σου καθώς ηδύναντο... λέγει ο ψαλμωδός. Οι μαθητές είδαν το άκτιστο φως της θεότητος όσο μπορούσαν, ως άνθρωποι γιατί “Πνεύμα είναι ο Θεός και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν “ (Ιωαν., δ΄ 23-24). Λέγει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος (κεφ.ι΄,20): “Ου γαρ υμείς έστε οι λαλούντες, αλλά το πνεύμα του Πατρός υμών λαλούν εν υμίν”.

Σχετικά με τους βασιλείς έλεγε ο Προκόπιος, ιστοριογράφος του Ιουστινιανού: “Όταν ο βασιλεύς είναι πράγματι ευσεβής, ο Θεός δεν απομακρύνεται από τη ζωή του ανθρώπου, αλλά ευχαριστείται να επικοινωνεί και να παίρνει μέρος στις συναναστροφές του (Προκ. Περί Κτισμάτων Α΄, 24).

Είπε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος σε Λόγο Γενέθλιο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού:

“Ο Παλαιός των Ημερών αναλαμβάνει το δικό μου σώμα για να μπορέσω εγώ να υποδεχτώ τον Λόγο Του. Παίρνοντας τη σάρκα μου, μου χαρίζει το Πνεύμα Του, ώστε με τη δοσοληψία αυτή να μου προμηθεύσει τον θησαυρό της ζωής. Παίρνει τη σάρκα μου για να με αγιάσει. Μου δίνει το πνεύμα Του για να με ελευθερώσει .

Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης γράφει ότι “ μέσα στους ναούς ενεργούν θείες δυνάμεις και συμβαίνουν εμφανίσεις αγγέλων και Αγίων και θαύματα επιτελούνται και αιτήματα εκπληρώνονται και γίνονται θεραπείες ασθενών. Όσα άψυχα αντικείμενα υπάρχουν μέσα στους ναούς, και τα νερά και οι πέτρες και οι κίονες και τα πέπλα και τα σίδερα αγιάζουν, όχι αφ΄ εαυτών, αφού είναι άψυχα και κτίσματα του Θεού και δεν έχουν τίποτα από τον εαυτό τους. Όμως ενεργούν με τη χάρη του Θεού, που την έχουμε επικαλεστεί γι΄ αυτά, και με τη δύναμη του ονόματος του Αγίου του Ναού, για να αγιαστούμε εμείς. Όπου λοιπόν υπάρχει ονομασία και επίκληση του Θεού που δημιούργησε τα πάντα, της Αγίας Τριάδος, του μόνου αληθινού Θεού, εκεί όλα είναι άγια, και όλα αγιάζουν και θεραπεύουν και σώζουν με τη χάρη του Θεού (Περί του Ιερού Ναού και της τούτου Καθιερώσεως PG 155,336).

Σύγχρονοι συγγραφείς, όπως ο Μ. Σκοτ Πεκ λέγει: ‘Η πραγματικότητα της κατάστασης είναι ότι οι γνώσεις μας μοιάζουν με ένα μικρό σκάφος που χοροπηδάει πάνω- κάτω στη θάλασσα της αγνοίας μας, σε έναν ωκεανό μυστηρίου (Ο Δρόμος ο Λιγότερο Ταξιδεμένος, Εκδόσεις Λιβάνη, 1996, σελ. 75).Το ακατανόητο δεν είναι ανύπαρκτο, αλλά χρειάζεται τα μάτια της πίστης για να ιδωθεί. Αυτή τη πίστη ας ζητήσουμε στην εκκλησία (Φωνή Κυρίου, αριθμ. Φύλ. 45(3519).

Το πνεύμα του Θεού, το οποίο μίλησε δια του στόματος των Προφητών δεν ψεύδεται και οι θείες υποσχέσεις και επαγγελίες Του είναι αληθείς. Πνεύμα λαλεί μυστήρια (Α΄Κορ. 14,2) το Πνεύμα της Αληθείας (Ιωαν.14,17). Σκοτίστηκε από την αμαρτία η διάνοια των ανθρώπων και πάγωσε η αγάπη των πολλών για τον Θεό. Είναι εποχή έκπτωσης και βλασφημίας κατά την οποία το βδέλυγμα της ασθένειας κατατρώγει τις ψυχές των ανθρώπων ( Κλίμ. Ιωαν. Σιν. πρόλογος εκδότη, Εκδόσεις Παπαδημητρίου, 1997).

Εισέλθετε εις τα άδυτα, και γνώθι μυστήρια, και ετοιμάζου γενέσθαι του Ιησού οικητήριον, τερπνόν και ωραίον... ψάλλει ο υμνωδός. “Σώσον, ο Θεός τον λαόν σου και ευλόγησον την κληρονομίαν σου. Επίσκεψαι τον κόσμον σου εν ελέει και οικτιρμοίς.Ύψωσον κέρας χριστιανών ορθοδόξων και κατάπεμψον εφ΄ήμάς τα ελέη σου τα πλούσια ζητεί μετά παρρησίας ο ιερέας κατά την ακολουθία του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου (Μικρόν Ιερατικόν, σελ.57).

Πιστεύετε!

Η πίστη είναι σανίδα σωτηρίας. “ Θυμάμαι την ειλικρινή πίστιν σου, η οποία κατώκησε πρώτα εις την μάμμην σου Λωϊδα και εις την μητέραν σου Ευνίκην. Είμαι πεποισμένος ότι κατοικεί και σ΄εσέ” ,λέγει ο Απόστολος Παύλος (Τιμ. Β΄, 5).

Προσεύχεσθε!

Έφυγεν από τον αδελφόν ο σκολιώτατος όφις εκείνος, ο διαβολικώτατος, λέγω της πορνείας πόλεμος, μη υποφέρων να μαστιγούται με την ράβδον της καθαράς και ενεργητικής προσευχής του Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου ((Βίος του Αγίου Ιωάννου Σιναϊτου : Κλίμαξ Αγ. Ιωαν. Σιν., εκδόσεις Παπαδημητρίου, 1997).Έρρωσθε και ενδυναμούσθε εν τη Χάριτι την εν Χριστώ Ιησού (Σωφρόνιος Ερημίτης ,Ι.Μ. Μεγίστης Λαύρας).

Μετανοείτε!

Ας γίνουμε συνοικήτορες του Χριστού. Ο Χριστός είναι ο όλος παράδεισος. Είναι η ομορφιά, η σοφία , η αγάπη. Είναι η ζωή, η ανάσταση και η αθανασία. Μόνο ο Λόγος του Θεού μπορεί να μεταβάλλει εντός μας τη φύση των πραγμάτων και να καταστήσει τον νου εμάς των αγραμμάτων ανθρώπων έλλογο και φωτισμένο. Αν πάει ο Χριστός στη κόλαση θα τον ακολουθήσεις; Και βέβαια λέγει ο σεπτός μας ιεράρχης κ. Ευστάθιος, γιατί όπου πάει ο Χριστός τα πάντα μεταβάλλει σε παράδεισο, ακόμη και τη κόλαση (Σταλαγματιές από το Θείο Δράμα, σελ. 35).

Ταπείνωση εν Χριστώ!

Οι εχθροί μας είναι τα πάθη και οι δαίμονές μας. Λέγει ο Άγιος Αντώνιος (Γεροντικόν) :" Είδα όλες τις παγίδες του διαβόλου απλωμένες πάνω στη γη και αναστενάζοντας είπα: Ποιος άραγε μπορεί να τις προσπεράσει αυτές; και άκουσα μία φωνή να μου λέει: Η ταπεινοφροσύνη". Αναγνωρίζουμε τη πτωχεία του πνεύματός μας και ζητούμε τη θεία επιστασία. Ο άνθρωπος χρειάζεται να περιστοιχίζεται από ουράνια συμμαχία ( Εβρ.θ΄, 1-7 και Λουκ. Α΄39-49, 56).Να μπορεί όταν πέσει να μην βρεθεί σε απελπισία και απόγνωση και να απιστήσει, αλλά να ανέλθει με τη βοήθεια του Λόγου του Θεού και να συνεχίσει τον αγώνα του.

Αγάπη και ελεημοσύνη προς τον πλησίον!

Πήρε ο Κύριος ένα παιδί και το έβαλε στο μέσον και αφού το αγκάλιασε είπε: “ Όποιος δεχτή ένα τέτοιο παιδί εις το όνομά μου, δέχεται εμέ και όποιος δεχτή εμέ, δεν δέχεται εμέ, αλλά Εκείνον που με έστειλε (Μαρκ 9. 36-38).

Συχνός εκκλησιασμός και θεία ευχαριστία!

Ο ιερέας στέκεται ανάμεσα στον άνθρωπο και τον Θεό, είναι όργανο ευλογημένο του Θεού. Ο ιερέας ενεργεί ως χείρα Χριστού. Ο Χριστός έδωσε τη χάρη στους ιερείς να ενεργούν το δικό του έργο (Επιστολή προς ιερείς Μ 150, 336C-337 A).

Αφιέρωση της ψυχής και του νου στον Κύριο και Θεό!

Ο βασιλεύς των βασιλευόντων και ο Κύριος των κυριευόντων, ο μόνος που έχει αθανασία, που κατοικεί φως απρόσιτον, το οποίο κανείς από τους ανθρώπους δεν είδε, ούτε μπορεί να το ιδή, εις το οποίο ανήκει η τιμή και η αιώνια δύναμις ( Λουκ. 10, 25). “ Ξενίας Δεσποτικής και αθανάτου τραπέζης, εν υπερώω τόπω, ταις υψηλαίς φρεσί πιστοί δεύτε απολαύσωμεν επαναβεβηκότα Λόγον, εκ του Λόγου μαθόντες, όν μεγαλύνομεν (Κανών Μ. Πέμπτης). Αμήν.


Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

20/1/2022

Δεν υπάρχουν σχόλια: