Τρίτη 3 Μαΐου 2022

Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΕΟΡΤΑΖΕΙ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΞΕΝΙΑΣ ΣΤΙΣ 3 ΜΑΙΟΥ

 

Στις 3 Μαϊου, σύσσωμη η Καλαμάτα εορτάζει τη μνήμη της θαυματουργής Αγίας Ξενίας, στο ομώνυμο   μικρό παρεκκλήσιο, το  οποίο  ανεγέρθηκε κατά το έτος 1993.

.Ξενίας ὤφθης ἐργάτις ὦ Ξενία,
Ξενίαν σεμνή, οὐρανῶν σὺ ποθοῦσα.
Ξενία τρίτῃ καμίνῳ βλήθη τμηθεῖσα.



                  Παρεκκλήσιον Αγίας Ξενίας στην Καλαμάτα. Φωτο: facebook.com

Ο βίος της Αγίας Ξενίας

Η Αγία Ξενία γεννήθηκε στην Καλαμάτα της Πελοποννήσου το 291 μ.Χ. Οι γονείς της ονομάζονταν Νικόλαος και Δέσποινα, ήταν ευσεβείς χριστιανοί και κατάγονταν από τα ανατολικά μέρη της Ιταλίας. Εξ αιτίας όμως των συνεχών και σκληρών διωγμών κατά των Χριστιανών στα χρόνια εκείνα, κατέφυγαν στην Καλαμάτα και εγκαταστάθηκαν σε κάποιο αγρόκτημα, έξω από την πόλη, διότι ο πατέρας της ήταν γεωργός (saint.gr).

Από μικρή η Ξενία στόλιζε την ψυχή της με νηστείες, εγκράτεια, σιωπή, τακτική προσευχή, σεμνότητα ομιλίας, δάκρυα και αγρυπνίες. Επίσης βοηθούσε με όλη της τη δύναμη τους φτωχούς, τις χήρες και τα ορφανά. Ήταν μία ευπαρουσίαστη νεαρή γυναίκα, ψηλή, ξανθή και γαλανή με δύο χαριτωμένες λακκούβες στις παρειές της, αναφέρει ο Μέγας Συναξαριστής  της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ο έπαρχος της Καλαμάτας Δομετιανός, όταν κάποτε τη συνάντησε τυχαία, θαμπώθηκε από την ομορφιά της και θέλησε να την κάνει γυναίκα του. Αλλά η Ξενία αρνήθηκε σθεναρά ν' αλλάξει την πίστη της και να γίνει γυναίκα ειδωλολάτρη άρχοντα. Τότε ο Δομετιανός τη βασάνισε με τον πιο φρικτό τρόπο, και όταν είδε ότι δεν μπορούσε να αλλάξει το φρόνημα της, τελικά την αποκεφάλισε στις 3 Μαΐου του έτους 318 μ.Χ, αφού πρωτίστως ζήτησε να ξεριζώσουν την καρδιά της.



Μετά τον θάνατο της η Αγία - με τη χάρη του Θεού - επιτέλεσε και επιτελεί πολλά θαύματα.

Το 1993 μ.Χ.  αναγέρθηκε Ιερός Ναός προς τιμήν της, ο οποίος βρίσκεται στα δυτικά της πόλης της Καλαμάτας και υπάγεται ως Παρεκκλήσιο στον Ενοριακό Ναό Αγίας Τριάδας Καλαμάτας.

Ένα από τα θαύματα της Αγίας Ξενίας κατά τα τελευταία έτη

Λάβαμε την ακόλουθη επιστολή από μία γνωστή μας κυρία, που συναντήσαμε  στο Νοσοκομείο Αλεξάνδρα, Αθήνα,  κατά το περασμένο έτος 2021:

"Μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης επικοινωνώ μαζί σας, για να μοιραστώ ένα μεγάλο θαύμα που έλαβε χώρα εντός του Ι.Ν. της Ζωοδόχου Πηγής, τη Πέμπτη, 7 Απριλίου 2021 και ώρα 10:45-10:55 π.μ.

Πέρυσι,  στις 3/5 , 2020 ξεκίνησε το πρόβλημά μου με  τη μητρορραγία, στις 5/5 νοσηλεύτηκα στο Νοσοκομείο Αλεξάνδρα και στις 29/5 χειρουργήθηκα , έκανα ολική υστερεκτομή. Έκτοτε, ολοκλήρωσα το προταθέν από τους ιατρούς θεραπευτικό πρόγραμμα, που περιλάμβανε χημειοθεραπεία και ακτινοβολίες, το οποίο τερμάτισε επιτυχώς τον περασμένο Ιανουάριο. Είχα ολοκληρώσει την 7η Απριλίου 2021 όλες τις επαναληπτικές εξετάσεις μου και είχα ραντεβού με τον ιατρό μου, στον 5ο όροφο του νοσοκομείου Αλεξάνδρα, στις 11:00 π.μ.

Συνήθως, όταν  πηγαίνω στο νοσοκομείο ανάβω ένα κεράκι και προσκυνώ την εικόνα της Θεοτόκου στο εικονοστάσι του Ιερού Ναού της Ζωοδόχου Πηγής στο ισόγειο του Νοσοκομείου . Βρίσκομαι πολύ συχνά σε κατάσταση κατανύξεως, ή είμαι κοινώς αφηρημένη , γι αυτό δεν παρατηρώ ιδιαίτερα τις τοιχογραφίες του Ιερού Ναού.

Τη τελευταία φορά, όπως ανέβαινα τα εσωτερικά σκαλοπάτια  της εκκλησίας για να εξέλθω προς τον διάδρομο του ισογείου του νοσοκομείου, αισθάνθηκα σαν ένα χέρι να με τραβά ελαφρά   στον δεξιό μου ώμο και όλο το σώμα μου πήρε στροφή και έγειρε προς τον τοίχο, χωρίς να χάσω την ισορροπία μου. Καθώς στηρίχτηκα στον τοίχο, το βλέμμα μου έπεσε επάνω στην αγιογραφία της Αγίας Ξενίας της Καλαματιανής. Δεν είναι δυνατόν, είπα στον εαυτό μου έκπληκτη΅, δεν έχω καθόλου ασχοληθεί με την Αγία Ξενία κι ας κατάγομαι από τη Μεσσηνία. Πώς είναι δυνατόν να μην έχω ξαναδεί την Αγία Ξενία; Ύστερα συνειδητοποίησα ότι το σώμα μου έγειρε ακριβώς, όπως απεικονίζεται η Αγία Ξενία.

 Δεν έχω επισκεφθεί την Καλαμάτα, ως μόνιμος κάτοικος Αθηνών, για πάνω από 40 χρόνια,  αλλά τώρα ήθελε ο Θεός , ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, να μου αποκαλυφθεί η επιστασία και προστασία της Αγίας Ξενίας!

Ήμουν τόσο ανυπόμονη να διαβάσω τα πάντα για το βίο της και αν υπάρχει αντίστοιχη εκκλησία της Αγίας στην Καλαμάτα, ώστε δεν έβλεπα την ώρα να τελειώσουν οι γιατροί και να επιστρέψω στο σπίτι μου τάχιστα. Οι γιατροί ήταν πολύ ευχαριστημένοι και μου είπαν ότι δεν υπάρχουν αρνητικά, παθολογικά ευρήματα. Αισθανόμουν ότι θετικά θα  εξελιχθεί η κατάστασή μου   και   ευχαρίστησα τον Θεό, που   ήλθε  εις πέρας επιτυχώς, αυτή τη δύσκολη δοκιμασία της υγείας μου.

Όταν κάθισα ήρεμα στο σπίτι μου και άρχισα να μελετώ τον βίο της Αγίας Ξενίας, δεν με συγκλόνισαν μόνο τα θαύματα που έχουν συμβεί στους συνανθρώπους μας, αλλά κι αυτό που βίωσα η ίδια. Πέρυσι, τα προβλήματά μου ξεκίνησαν ακριβώς στις 3/5, που  εορτάζει η Αγία Ξενία. Αν δεν με ωθούσε η Χάρη της Αγίας Ξενίας να τρέξω τάχιστα στο νοσοκομείο, θα επιδεινωνόταν κατά πολύ το πρόβλημά μου και οι επιπτώσεις θα ήταν πολύ σοβαρές κατά τα επόμενα έτη της ζωής μου.

Κατανόησα το θείο σχέδιο και την απόλυτη προστασία πίσω από τη δοκιμασία μου και ευγνωμονώ τον Ύψιστο και την Αγία Ξενία,  που προστάτευσαν την υγεία μου".


Η αγιογράφηση της Αγίας Ξενίας



                                       Η Αγία Ξενία.Φωτο:ekklisiaonline.gr


Η Αγία Ξενία απεικονίζεται ορθή , με στάση κατ΄ενώπιον , κλίση της κεφαλής προς τα αριστερά μας, και σε νεαρή ηλικία. Είναι ενδεδυμένη με μακρύ φόρεμα εσωτερικά και μαφόριο εξωτερικά. Τα χέρια της είναι υψωμένα σε μορφή δεήσεως. Στο αριστερό χέρι  κρατεί την θαυματουργή καρδιά της, ως μέρος του μαρτυρίου της, που την αφαίρεσε ο Δομετιανός, και στο δεξί τον σταυρό  της.  Στη γη είναι ορθωμένος  ο Σταυρός του Κυρίου και στο ουράνιο στερέωμα, ο Κύριος, εντός δόξης, την εμψυχώνει, όπως συνέβη  τις στιγμές που μαρτυρούσε. Η Αγία φέρει ξανθή κόμη μακριά, καλλιγραφική ή άλλοτε η κεφαλή της  αγιογραφείται τυλιγμένη με άσπρο μαντήλι, που δηλώνει το δεσμευτικόν του Αγίου Πνεύματος και την Παρθενία της. Επάνω από το φωτοστέφανό της Αγίας, δύο στηθαίοι άγγελοι κρατούν τον αμάραντο στέφανο του μεγαλείου  της θέωσής της. Το περίφροντι βλέμμα της δηλώνει την εγρήγορση και ελεήμονα φύση της  προς τους πάσχοντες ανθρώπους.

Απολυτίκιον  (Κατέβασμα)(saint.gr)
Ἦχος δ'. Ταχὺ προκατάλαβε.
Βαφαῖς τῶν αἱμάτων σου φαιδρὰν στολὴν σε αυτῇ, Ξενία ἐπέχρωσας, παρισταμένη Χριστῷ ὡς νύμφη πανάσπιλος, εἴληφας δὲ τὴν χάριν, μαγγανείας τοῦ λύειν, δαίμονας ἐκδιώκειν, καὶ τὰς νόσους ἰᾶσθαι· διὸ ἱκέτευε ἐκτενῶς, ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν.

Κοντάκιον
Ἦχος β'. Τὰ ἄνω ζητῶν.
Αἱμάτων ῥοαῖς τῶν σῶν ἐχθρὸν ἀπέπνιξας, Ξενία τὸ πῦρ, τῆς πλάνης ἐναπέσβεσας, καὶ Χριστῷ παρίστασαι· ὅθεν πόθῳ πάντες σοὶ κράζομεν· ἐκτενῶς μὴ παύσῃ ἀεί, πρεσβεύουσα Μάρτυς ὑπὲρ πάντων ἡμῶν.

Η Χάρη της Αγίας Ξενίας να προστατεύει την υγεία όλων των ανθρώπων, που τιμούν με ευλάβεια τη μνήμη της.

Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

3/5/2022



Δεν υπάρχουν σχόλια: