Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Υπάρχει ελπίδα…θα συναντηθούμε στη γωνία!

 




Αφιέρωμα στον δημοφιλή ζωγράφο και φωτογράφο κ. Τάκη Ατζαμιδάκη


 Ο διακεκριμένος καλλιτέχνης κ. Τάκης Ατζαμιδάκης και φίλος της Βαλύρας από το 2023, γεννήθηκε  στην Καλλιθέα της μεγαλούπολης Αθήνας, με τον τάλαντο της ζωγραφικής και εν δυνάμει δυνατότητες στη φωτογραφία,  τις οποίες εξέλιξε με την πάροδο των ετών.

« Γεννήθηκα στην Καλλιθέα ακριβώς στη πίσω πλευρά του γηπέδου. Πρωί, μεσημέρι, βράδυ, που μ’ έχανες που μ’ έβρισκες στο γήπεδο του Εσπέρου, με την μπάλα στα χέρια. Στα δεκατρία μου, είχα επιλεγεί για την 1η πεντάδα παίδων στην ομάδα. Χρήματα δεν παίρναμε παρά μόνο μία φανέλα και ένα σορτσάκι ούτε καν παπούτσια. Τα παπούτσια τα αγόραζαν οι γονείς μας από το εργοστάσιο «ΕΛΒΙΕΛΑ» που στεγαζόταν σχεδόν απέναντι από το γήπεδο. Το νούμερο της φανέλας μου ήταν το 4. Πρόεδρος ήταν ο Τάκης Κοντούζογλου που διατηρούσε κατάστημα στην Πανεπιστημίου 41 με την επωνυμία "Νεωτερισμοί 41" και ο οποίος επωμίζονταν όλα τα έξοδα της ομάδας. Ούτε οργανωτικές επιτροπές, ούτε ομοσπονδίες. Τίποτα. Μας είχαν παραχωρήσει και μία ταυτότητα με τη φωτογραφία μας που ήταν ένας επί πλέον λόγος να καμαρώνουμε».



Σπούδασε Εφαρμοσμένες Τέχνες στην Σχολή Δοξιάδη (Αθηναϊκός Τεχνολογικός Όμιλος ) με δάσκαλους, τον Δημήτρη Μυταρά (ζωγράφος), Χαρίκλεια ή Ζουζού Μυταρά (ζωγράφος), Γιώργο Γεωργιάδη (γλύπτης), Πέτρο Ζουμπουλάκη (ζωγράφος), Μιχάλη Αγρανιώτη (ζωγράφος), Γιάννη Σημιριώτη (φωτογράφος), Στέλιο Λυδάκη (ιστορικός τέχνης) κ.ά.

Οι εικαστικές τέχνες περιλαμβάνουν  τομείς όπως  κεραμική,   ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική,  , φωτογραφία, λήψη βίντεο, κινηματογράφηση, αρχιτεκτονική, τυπογραφία, κόμικς, βιομηχανικό σχεδιασμό, γραφιστική, σχέδιο μόδας, διακόσμηση εσωτερικών χώρων  , σχεδιασμό διακοσμητικών αντικειμένων κ. α. Ο κ. Τάκης Ατζαμιδάκης,  σαν μέλισσα συνέλεξε ανθούς από όλους τους παραπάνω τομείς, αλλά ιδιαιτέρως εξέλιξε τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τον σχεδιασμό εσωτερικών χώρων , επίπλων και τη σκηνογραφία.

Ο   δημοφιλής καλλιτέχνης συμμετέχει σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ).



Το 2022 παρουσίασε τη πρώτη ατομική του έκθεση, σε μία ενότητα με τίτλο «Ταξίδια γραβάτας» με 31 έργα.

Το 2023 τη δεύτερη ατομική του, πραγματοποίησε στη Choix Wine Concept Store με τίτλο «Μικρά, μέτρια, Μεγάλα… Καθημερινά».



Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, αναρτήσεις σε καταστήματα και περιοδικές εκθέσεις.

Εκλεκτικός στην προσέγγισή του όσον αφορά την υιοθέτηση της τεχνοτροπίας για την καλύτερη απόδοση του ζητούμενου με λάδι επάνω σε καμβά, με συμβολική προσέγγιση αλλά πάντα εντός του μέτρου, με καλαισθησία που δεν εκφυλίζει το αποτέλεσμα στις φόρμες, και χωρίς ιδιαίτερες διαθέσεις για σταθερή απόκλιση όσον αφορά τη μοντέρνα τέχνη του κυβισμού, τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και την  pop art, περισσότερο με  εξπρεσιονιστική - συμβολική διάθεση,   o ψυχαναλυτής της σύγχρονης Ελληνικής τέχνης  φέρει στο φως σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, και διεισδύει στον ψυχισμό  του ανθρώπου της εποχής μας, προσφέροντας κίνητρα προς συζήτηση και βαθύτερη προσωπική ανάλυση. Θα μπορούσαν κάλλιστα αρκετά από τα έργα του κ. Τάκη Ατζαμιδάκη να χρησιμοποιηθούν ως κάρτες-ερεθίσματα για ψυχολογική  ανάλυση-θεραπεία εφήβων και ενηλίκων, τουλάχιστον όπως τα βλέπω μέσα από την επαγγελματική μου ιδιότητα.


                                   Τέθριππο και ιππασία: Λάδι σε καμβά ( 100Χ80).

Η γοητευτική παρουσίαση του προβλήματος, με έντονες και άλλοτε παλ αποχρώσεις , γήινες και ουράνιες, και  οι συνδυασμοί χρωμάτων και υλικών που ο καλλιτέχνης χειρίζεται με μεγάλη δεξιοτεχνία, ελκύει ευχάριστα τον ανθρώπινο οφθαλμό, ενεργοποιεί το συναίσθημα και προσγειώνει τη σκέψη,  αναπλαισιώνοντας το  πρόβλημα και προσδίδοντάς του  δυνατότητες επίλυσης. Σε αυτό βοηθεί η δισδιάστατη απεικόνιση όπου ο θεατής με τις κινήσεις  νου του  συμπληρώνει το βάθος στο φόντο του έργου, όπου απλώνεται η "νυξ" της σκοτίας, λήθης και αγνοίας. Επηρεασμένος από την Πλατωνική θεωρία, την άθληση του νου σε αισθητό και πνευματικό επίπεδο, ο σύγχρονος  καλλιτέχνης  απεικονίζει τα πρότυπα της εποχής του,   τη  μονοδιάστατη άθληση, είτε σε επίπεδο κοινής λογικής ή με την ενεργοποίηση της αχαλίνωτης φαντασίας, στη δεδομένη περίπτωση με τη  λογική της τεχνοκρατικής εποχής που οδηγεί σε αδιέξοδο. Η θεία δίκη-Νέμεσις που δεν είναι άλλο παρά ο συντονισμός του νου υπό τον θείο ηνίοχο, η φώτιση του νου από το Άγιο Πνεύμα και η απόκτηση έλλογου νου είναι το  ζητούμενο της θέωσης της ψυχής του ανθρώπου.

Ο πολυτάλαντος καλλιτέχνης, το 1987, συμμετέχει στο Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας, που διοργανώνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και του απονέμεται το Α΄ βραβείο.

Παράλληλα ασχολήθηκε για  σειρά ετών με την μελέτη και επίβλεψη για διαμόρφωση κατοικιών, επαγγελματικών χώρων, εκθετηρίων καθώς και με τη μορφολογία του επίπλου. Επίσης, εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. Διαθέτει πολύ υψηλές αντιληπτικές ικανότητες, και καταπληκτική συναισθηματική νοημοσύνη, πέραν του εντυπωσιακού καλλιτεχνικού του ταλέντου, τις οποίες έχει αξιοποιήσει δεόντως σχεδιαστικά, με την αυτοπεποίθηση της εμπειρίας  του και τη θετική του διάθεση, στο στήσιμο   εσωτερικών χώρων από το μηδέν.

 Το 1983 επιμελείται τη φωτογράφηση των επιδείξεων σχεδιασμού μόδας της κας Φώφης Βασιλειάδου.

Το 1986 συμμετέχει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αναλαμβάνοντας τα σκηνικά στη μεσαίου μήκους ταινία του Νίκου Μουστάκα «Ο Έκτος Φόνος».

«Ένα ταξίδι μόχθου», φιλοσοφώντας και ζωγραφίζοντας είναι η ίδια η ζωή για τον καλλιτέχνη, μία μεγάλη μαθητεία με τις δυσκολίες της , αλλά και τις άκρως ελκυστικές διαστάσεις της….Ελπίζοντας στον Θεό και επενδύοντας σταθερά, με υπομονή και επιμονή, ουδέν πρόβλημα παραμένει  άλυτο, ακόμη και εκείνα που επιμένουν σε κοινωνικό-πολιτικό επίπεδο.

Αιώνιος παις ο κ. Τάκης Ατζαμιδάκης, κρατά κρύφιες τις καλλιτεχνικές του διαθέσεις όσον αφορά το αντίθετο φίλο - ένας ανείπωτος ρομαντισμός που δεν βρήκε   διέξοδο στην εποχή μας για να αποκαλύψει το μέγεθος των δυνατοτήτων του -παράλληλα   και η προσέγγιση ενός άνδρα-ιππότη που δεν εκμεταλλεύεται το ωραίο φύλο για λόγους επαγγελματικής  «ανόδου».

Η εκφραστική-εννοιολογική πρόθεση τού  καλλιτέχνη αφορά τους τρίβους της ζωής. Η έννοια για παράδειγμα της « δέσμευσης», με σύμβολο τη γραβάτα, γεννά τόκους όπως, αναμονή με άγχος, μέριμνα με αυτοθυσία, και ανεξέλεγκτη ταχύτητα, σαν την φυγόκεντρο δύναμη της γης, τάση της ψυχής που επιθυμεί άμεσα να δραπετεύσει από τις γήινες υποχρεώσεις της.


                                               Αναμονή: Λάδι σε καμβά (100Χ80).

-Πέρυσι τον Νοέμβριο παρουσίασα ατομική έκθεση με τίτλο «Ταξίδια γραβάτας» με 31   έργα ζωγραφικής. Με αφορμή μια γραβάτα προσέγγιζα καθημερινές καταστάσεις με δηκτικό και χιουμοριστικό τρόπο. Στο τελευταίο (31ο έργο) έδωσα τον τίτλο «στη σωστή κατεύθυνση» εφ’ όσον αισθάνθηκα ότι ναι μεν βρέθηκα σ΄ αυτή την διαδρομή μετά από αρκετή και επίπονη δουλειά αλλά μου άνοιξε και δρόμο για τη δυνατότητα μιας έκθεσης.


                                    Στη σωστή κατεύθυνση: Λάδι σε καμβά (80Χ120)


Όσον αφορά την εντυπωσιακή φιλική του δέσμευση  με την όμορφη Βαλύρα μας, μούσες της εθελοντικής προσφοράς, όπως του Συλλόγου Γυναικών Βαλύρας, δεν αφήνουν αδιάφορο τον φακό του καλλιτέχνη. Ο σιδηροδρομικός σταθμός της Βαλύρας είναι μέγα σύμβολο κοινωνικής ένωσης  και  νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς…. με έντονη την  καταστροφή λόγω χρόνου και την αδιαφορία  των υπευθύνων . Τα πάντα ρει, πάραυτα ο σταθμός αξιοπρεπώς διατηρεί τη θέση που του ανήκει , ως πόλος έλξης, στο ζωντανό περιβάλλον της Βαλύρας….Φροντίζουν  επιμελώς γι΄αυτό οι όμορφες θεραπαινίδες του.  Ο σταθμός συμβολικά «υπάρχει» με τα σημάδια του χρόνου επάνω του, πολυγνώστης των εμπειριών του παρελθόντος και εγγυητής ενός  αθάνατου μέλλοντος,  εστεμμένος με  τη σοφία που απέκτησε. Είναι η πολύτιμη γνώση του γηραιού σώματος και της αθάνατης νεανικής ψυχής εντός του, που στέκεται αγέρωχα στο χρόνο, σε μία Βαλύρα με άρωμα γυναίκας,  με τις  θελκτικές καμπύλες της σε   ανεξίτηλες αποχρώσεις.


        Επεξεργασμένη φωτογραφία του παλιού κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού Βαλύρας, 2023

-Το καλοκαίρι  2023 φιλοξενήθηκα στο όμορφο χωριό της Μεσσηνίας, τη Βαλύρα.  . Δύο κυρίες, η Ευγενία Ντουραμάκου, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Βαλύρας και η Ουρανία Μαυρίκη-Μπόβη ,φιλόλογος,  με τις σκούπες, τη τσουγκράνα και το λάστιχο ποτίσματος στα χέρια προσπαθούσαν να κρατήσουν ζωντανό τον χώρο. Βοήθεια από πουθενά.  Κύριοι της αυτοδιοίκησης και σεις οι φίλοι των τρένων είναι τόσο μεγάλο έργο η συντήρηση αυτού του χώρου που αποτελεί σήμερα την νεότερη πολιτισμική κληρονομιά αυτού του τόπου;


Το κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού Βαλύρας με τον φακό του κ. Τάκη Ατζαμιδάκη.


Το εντυπωσιακό φλερτ έχει και συνέχεια! Το γραφικό Μπιζάνι  δέχθηκε ευχαρίστως τον καλλιτέχνη και
 δεν τον άφησε ασυγκίνητο με τα μοναδικά συναισθήματα που εκλύει ο  παραδοσιακός του
διάκοσμος. Ψυχές που έφυγαν με τα αριστεία τους  και  παραμένει ανεξίτηλο   το αποτύπωμα του
μόχθου τους, ευγενώς τον καλωσόρισαν με μία  σειρά ανείπωτων συναισθημάτων.


                                               Μπιζάνι Βαλύρας 2023, με φόντο τον Μεσσηνιακό κάμπο και  τον Ταΰγετο.

Όσο θα στέκουν όρθιες οι στέγες στο Μπιζάνι και ο φίλος-καλλιτέχνης της μυθικής Βαλύρας ευθυτενώς θα τις απαθανατίζει με  έμπειρο φακό του, τούτος ο κήπος θα φέρνει πλούσια μίας ώριμης εποχής γεννήματα.

Σας περιμένουμε ξανά αγαπητέ μας φίλε, κύριε  Τάκη Ατζαμιδάκη !


                                          Παλιό αρχοντικό  στον σταθμό της Βαλύρας

Θερμές ευχαριστίες στον κ. Τάκη Ατζαμιδάκη, ζωγράφο, φωτογράφο , σχεδιαστή εσωτερικών χώρων και σκηνογράφο για τη συνεργασία του, και την ανάδειξη της όμορφης Βαλύρας μας. Χωρίς τη γενναιόδωρη συμβολή του, η συγγραφή αυτού του άρθρου θα ήταν αδύνατη.

Ο Θεός μεθ΄ημών,

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

15-7-2024

Δεν υπάρχουν σχόλια: